Färger
Arvikas platsvarumärke har en flexibel färgpalett som förstärker våra kärnvärden och budskap. Huvudfärgerna används som identitetsskapare tillsammans med logotypen, bilderna och de grafiska elementen. Den här bredden av färger och de olika toningarna ger stora möjligheter till variation. Dessutom kan du alltid använda vitt och svart som grund.
CMYK: Används för tryckmaterial.
RGB: Används för digitala skärmar och digital grafik.
HEX: Används för webbdesign och webbrelaterad kodning.
PMS: Används för färgprecision i tryck och design, särskilt när specifika eller specialfärger behövs.
Genom att använda rätt färgkodning för rätt medium säkerställer du att färgerna reproduceras korrekt och enhetligt oavsett var de visas eller trycks.
Tillgänglighetsanpassning
Genom att använda rätt kombination av färger blir det enklare för personer med synnedsättning att ta del av kommunikationen.
Färgkombinationer för text
Se alltid till att kontrasten är tillräckligt stor mellan texten och bakgrunden. Nedan ser du vilka färgkombinationer som är godkända för text som är mindre än 18 punkter. Till exempel ska svart text användas om bakgrunden är gul eller grön, inte vit text. Så om du använder en vit huvudlogotyp och det tillhörande budskapet ligger mot en gul eller grön bakgrund så bör budskapet skrivas i svart. Men kom ihåg att varje designprojekt bör bedömas separat för att säkerställa bästa resultat.
Färgkoder för webbplatser
Färger kan upplevas annorlunda på webbplatser än i verkliga livet, och därför ska färgpaletten anpassas för just webbplatser. Vi vill säkerställa att kontrasten är tillräckligt stor samtidigt som intrycken från huvudfärgerna bevaras. Den grafiska profilen kommer att uppdateras med koder för webb. För alla andra digitala kanaler (som appar och digitala skyltar) går det bra att använda färgkoderna längre upp på sidan.
Platsvarumärket Arvika
Här kan du ladda ner den fullständiga profilen som pdf.